måndag, oktober 22, 2007

Pinsamt men Njutbart 2: ANTM

Guilty pleasure-bekännelserna fortsätter med...

America's Next Top Model
Det första skälet att inte titta på ANTM är förstås Tyra Banks (fångad här ovan i all sin mentalt instabila glans när hon skäller ut en tjej för att hon inte är tillräckligt ledsen för att hon åkt ut) vars ande vilar som en våt filt över hela produktionen. Är det inte gamla modefoton av henne (som man pressar in både som inredning och istället för titelskyltar här och var i programmet) så är det hennes komplett vansinniga mimövningar i domarpanelen. Men ANTM är dessutom ett oerhört enformigt program - varje avsnitt följer samma formel så programmatiskt att det får House' första säsonger att framstå som improvisationsteater till frijazz. All information (och då använder jag ordet i sin bredaste bemärkelse) visas minst tre gånger: som x antal förhandsvisningar, sedan "på riktigt" och sist några gånger till i slowmo för säkerhets skull. Dessutom är det helt olidligt självgott - modellande framställs som kanske det viktigaste yrke som finns på denna jord och gud nåde den tävlande som inte "lyssnar med andakt på Tyra" (för att parafrasera Köttgrottorna). Visste du att i cycle 9 - ANTM är för fint för att ha säsonger - så åker modellerna runt i en "grön buss" för att Tyra har upptäckt miljön, och får inte röka eftersom de faktiskt är förebilder? Till detta får man oändliga krystade tal med riktigt långa pauser så att alla verkligen ska förstå hur mycket Tyra bryr sig. Ibland får jag en känsla av detta är underhållning som det skulle bli om Willy Wonka fick göra den - narcissistisk tok-TV utan någon som helst verklighetsanknytning, där en excentrisk figur från bizarro world delar ut straff och belöningar efter sitt egna moralsystem.

ANTM är riktigt dålig underhållning. Om Andy Kaufman hade sett detta hade han besparat sit-comen de hårdaste orden, den saken är klar. Det är också en av de få serier jag skäms så till den milda grad för att jag tittar på att den inte får en egen mapp på datorn - så fort jag sett ett avsnitt (vilket inträffar varje vecka) raderar jag genast. Att titta på ANTM är att uppmuntra Tyra, och det kan jag bara inte stå ut med att göra. Jag blir alldeles uppretad när jag tänker på det, och skulle - om jag trodde att jag kunde hålla det - genast lova att aldrig mer ladda hem skiten.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det värsta är utseendefascismen, programmet är ju som en romantiserande reklamfilm för ätstörningar.

2:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home