fredag, oktober 19, 2007

Moonlight

Moonlight är alltså ett av flera (!) vampyrdramer som haft premiär på amerikansk TV i höst. Jag har alltid uppfattat Angel som Buffy the Vampire Slayers pajigare kusin från landet (vilket förstås inte hindrat mig från att se den från början till slut) men jämfört med det här dravlet är den ju värd Nobelpriset. Här nedanför har jag gjort en liten jämförelse mellan de två serierna - Med tanke på att det bara gått några avsnitt av Moonlight har jag begränsat mig till Angels första säsong.

Koncept
A: Ångerfull vampyr kämpar för de svaga som privatdetektiv i amerikansk noir-artad storstad.
Aningen antiklimaktiskt jämfört med Buffy där man räddar jorden från undergång varje säsong, men passar karaktären bättre: +10

M: EXAKT samma som Angel.
Åtta år sen till partyt: -10


Huvudpersonens namn:
A: Angel fast egentligen Liam.
Lite pretto, men hallå - vampyrserie: +10
M: Mick St. John.
Nej, jag skojar inte: -10

Underliggande tema:
A: Korruptionens väsen.
Det här tar ju i ärlighetens namn inte fart och blir riktigt intressant förrän efter några säsonger: +-0

M: Det är jobbigt att vara ett monster.
Känns lite hårt att döma efter bara tre avsnitt: +-0


Sidekicks
A: Cordelia Chase (Charisma Carpenter), receptionist/medium.
Medplock av publikälskad no nonsense-bitch från mammaserien Buffy: +30

M: Josef Konstantin (Jason Dohring), medvampyr/yuppie.
Plock av publikälskade Logan Echols från insomnade Veronica Mars: + 50
Att inte låta honom inte göra så mycket mer än spela minigolf: -20


Vampface:
A: Pajig latexmask med illasittande tänder: - 10
M: Pajiga vita linser och något mer välsittande tänder: - 5

Kostym:
A: David Boreanaz linebackerfysik inpressad i "sobra" dressmankläder eller i värsta fall skinnbyxor: -70
M: Alex O'Loughlins högst ordinära jeans/kavajkombos: +-0

Dialog:
A: Buffyspeak: +30
M: Extremt expositionstyngd "cool" dialog i nivå med tex Renegade eller V.I.P.: -70

Monster of the Week
A: Random gummimonster.
Inte min grej, men sann mot sina Buffyrötter: +-0

M: Hittills mest mänskliga.
Hurra, något som inte är en plankning! + 40

Återkommande skurk
A: Wolfram & Hart, skrupellös corporate advokatbyrå med "special projects-avdelning" för det ockulta. Pur Joss Whedon-briljans. Om någon annan kom på idén är det för att han stod bredvid. +50
M: Har ännu inte framgått.
Kanske hans vampyrex? +-0


I den här snabba överslagsräkningen vinner Angel med 115 poäng (50 mot det skamliga -25 för Moonlight), och då saknas sånt som övergripande season arc i beräkningen medan Angels horribla klädövningar får vara med och snedvrida resultatet. Min poäng: Se Moonlight om du är beredd att titta precis på vilken serie som helst så länge den innehåller vampyrer eller Jason Dohring, annars - not so much.

Etiketter: , , , , , , ,

14 Comments:

Blogger carina said...

Ang. Moonlight och återkommande skurk..
Visst dödade MsJ sitt ex när han räddade hon reportern (the Love-interest) när hon var barn...

7:36 em  
Blogger Teresa said...

Jo, absolut. Jag tänkte bara att hon kanske inte alls har dött fast han trodde det, och kan göra nån slags superdramatisk entré som skurk om några avsnitt. Bra att jag inte tittar på för mycket såpor ;)

9:35 em  
Anonymous Anonym said...

se till episode 12 så får du se hur bra serien är! Mycket bättre än Angel! Mick St.John är heeeeeeeeeeeeeeeeeet till skillnad från Angel som ser gammal ut. Måste även säga att det var väldigt dålig jämförelse.

Moonlight rules=)

4:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har rätt och du har fel , se serien om du tycker om den eller skit i den bara. Ja uppskattar den och tycker den är en bättre och mordernare version av angel utan den utkörda humorn. i ett nötskal dvs.
gokdirdfffgdmäafkira70ågg.

Bra serie för deprimerade pundare som behöver något att stirra på....
btw roleplaying är gay och det är du :P

10:38 em  
Blogger Teresa said...

Anonym 1: Jag ser fram emot att läsa din egen, överlägsna jämförelse, men då måste du länka till din egen blogg förstås. Och jag kan inte ens i mina mest välvilliga stunder hålla med om att "Moonlight rules".

Anonym 2 (eller är du samma person?): Jag har all förståelse för att du blir förbannad när nån gnäller på en serie du gillar, jag blir helt humorbefriat bitter på alla som klagar på Lost. Då brukar jag tänka på att vi lever i ett fritt land och att alla får tycka vad de vill och i den andan förbehåller jag mig även rätten att fortsätta skriva magsura recensioner så länge det roar mig.

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

fyfan, moonlight äger skitangel hur lätt som helst, dåligt att dissa efter bara sett tre avsnitt. angel är som våra bästa år och kommer aldrig till nåt vettigt slut vilket jag ger fan på att moonlight kommer göra. heil moonlight !

3:20 em  
Blogger Jocke said...

är det en officiell VTM (eller vad den fya förkrningen för vampyrrolspelet från white wolf nu är) sereie precis som den gamla kultiga guldkornsserien Kindred: the embraced? Jag har nämligen för mig att det fins en vampyr i new york by night som heter något med S:t John.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att följa en serie där Mark Rein•Hagen stod med sin karaktärisktska • i efternamnet i förtexterna. Oavsätt om den handlade om vampyrer, varuvlar, magiker, bortbytingar, asitaiska vampyrer eller hälst av allt: Opheus projektet.

12:56 em  
Blogger Teresa said...

Jag har fet okoll på nya Vampire, men jag tror verkligen inte det tyvärr - för shit vilken jävla camp-pärla Kindred: The Embraced var!

Skulle också följa vilken White Wolf-franchise som helst: SERIÖS högstadienostalgi/skräck...

2:25 em  
Anonymous Anonym said...

Smaken är som baken,delad alltså ;) Jag tycker att Moonlight är tusen gånger bättre än Angel drvlet som är komplett med uselt skådespeleri,fakade vampyrer(maskerna är gör fula och ser fake ut) samt att Angels "broody,but yet romatic vampire" har gjorts i bättre versioner,i Moonlight tex.

Angel är en serie för småbarn,tycker jag.

7:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Moonlight var en av de bättre nya serier jag sett. Grymt charmiga skådespelare, bra handling osv!! Tyvärr valde CBS att lägga ner serien efter endast 16 avsnitt. Fattar inte! Den verkade ha väldigt bra tittarsiffror och vann tom ett pris som "bästa nya drama serie" framröstat av tittarna...
Moonlight kommer att bli saknad!!
Pia

11:04 em  
Anonymous Anonym said...

Att ens jämföra Moonlight med Angel är ju pinsamt. När jag såg reklam för Moonlight tänkte jag "Åh nej, en ny kass vampyrserie i stil med buffyserierna", men detta var ju något helt annat. Moonlight är bästa serien på många år, och håller hög klass. Och fan vad jag hoppas att den kommer fortsätta.

(Sen att du ge minuspoäng för att hans namn inte faller dig i smaken, och dömmer i delar du inte ens sett än, gör ju att det inte går att ta något av vad du skriver seriöst.)

2:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tittar på serien och har sett de fyra avsnitt som släppts i sverige och måste medge att serien har sina fel men också sina höjdpunkter som jag inte kan hjälpa att se igen och igen.

Men nåt jag verkligen stör mig på är att de verkar känna sig tvingade att säga ordet "vampyr" i varannan mening som om vi skulle glömma bort det. Känns lite desperat när de inte bara kan ha det underförstått i mer än två minuter. Det känns lite krystat och får serien att tappa mystik-poäng.
Kalla mig överkritisk om ni vill men jag tror personligen inte att ett vampyr som Josef som har varit omkring i cirka 400 år behöver påpeka vad han är varje gång han pratar med med Mick eller öppnar munnen.

Ps. håller med om huvudpersonens namn också, ärligt talat vad det de bästa namnet de kunde komma på? allvarlig ide torka...

Men trots detta håller jag mig som ett fan som hellre tittar på skillnadena mellan Angel och Mick som guldkornet att vampyrer bara blir förlamade av träpålar här...

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag ser på Moonlight också och i Finland har det kommit 12 avsnitt redan! Det blir bara bättre och bättre! Och jag tycker att det är bra att de har en snygg skådis i moonlight vilket man inte kan säga om de andra serierna om vampyrer som jag sett! Jag tycker också om att de är mera ... ja ... jag vet inte hur man skall säga det men just det här med att de inte dör av träpålar(det är bara dumt) men av eld! Och att de kan gå ute i solen och klarar sig ganska länge i solen m.m !

3:24 em  
Blogger Julia said...

HAHAHA :D klockrent rakt igenom.

dock är det ju precis vad som helst med jason dohring eller vampyrer man ÄR villig att se, så det finns inte mycket att göra mer än kolla.

8:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home