torsdag, oktober 04, 2007

Varför jag inte hänger på kanal5.se

Kanal 5s hemsida har under ett tag satsat på att komplettera reklamen för de egna programmen med skvaller och information om TV, allt från castingnyheter för amerikanska serier till rapporter från andra svenska kanalers program. Ambitionen är lovvärd, och bra tänkt av en kommersiell sajt att erbjuda användarna en massa attraktivt extragodis, men ända in i mål har man inte kommit.

För det första - vad är dealen med alla spoilers? Jag är inte den som är den, men det är väl ändå allmän hyfs att annonsera tydligt när spoilers ska komma och ge läsaren en chans att klicka bort? På första sidan hittar jag en artikel som iofs är märkt "spoiler" om ett nytt hemligt Heroes-par men där den nödtorftigt pixelerade halvan av bilden föreställer en person som är omedelbart igenkännbar för dem som följer det amerikanska sändningsschemat. När jag klickar vidare för en annan chockartikel (många såna verkar det vara) finns spoilermärkningen först efter "the bump" där den avslöjande bilden redan så att säga sticker en i ögonen.

Ska jag ta detta som att kanal5.se är en ren spoiler whore-sajt? I så fall stannar jag nog tryggt kvar hos Michael AusielloTV Guide som i alla fall håller sig med personligt engagemang och sinne för humor mitt i det skamlösa skvallret. Ja just det, och så hittar han alldeles egna scoop.

Speaking of: länken "Ferrera till attack mot Lindsay Lohan" leder till ett synnerligen odramatiskt referat av en intervju där America Ferrera konstaterar att nej, hon har inte drogproblem och att det förmodligen beror på att hon jobbar så mycket att hon inte har tid att springa runt och festa. Really? Man var tvungen att slänga in LiLos namn? Och när jag tänker på det, man var alltså tvungen att publicera den lilla journalistiska guldklimpen till att börja med? Och var är länken till originalintervjun, när jag ändå gnäller?

Igen har jag ett tips på en bättre amerikansk motsvarighet: Läs Defamer så får du alla skabbiga skvallerhistorier från Hollywood, fast snabbare, mer insatt och roligare skrivna. Och med generösa källhänvisningar.

Jag kräver inte redaktionellt innehåll som motsvarar dagstidningarnas kultursidor (fast om TV då, för Gud förbjude att DN eller SvD skulle ägna viktiga spaltcentimetrar åt ett så stagnerat och marginellt kulturområde), men om kanal 5 har råd att ha professionellt producerad text om TV, kunde de inte ha satt ribban lite högre? De hade ju en chans att skapa sig en nisch som "kanalen som verkligen kan TV" - snacka om att stärka varumärket!

Sedan var det det här med användarvänligheten. Min första riktiga kontakt med kanal5.se kom för några veckor sedan när syrran ringer upp mig för att rapportera om veckans skandal (ja, hon är lika mycket TV-nörd/kontrollbehovstant som jag): kanal.5 har en blänkare om Greek där man anger att den handlar om Rusty och Casey vars konservativa grekiska föräldrar lägger sig i deras collegeupptåg (ursäkta?). Finns artikeln att hitta på (den plottriga och förvirrande) förstasidan? Nej. Alltså går man till artikelsök? Ja, om det fanns en sådan funktion.

Sedan detta hände har sajten redigerat bort felaktigheten och raderat Martas kommentar (!) vilket bara förstärker mitt intryck: Världen är fullt av insatta, roliga, passionerade TV-bloggar - professionella och på amatörnivå - som serverar intressant innehåll rakt på sak, som ger sina läsare lätt tillgång till all info och som inte skulle drömma om att tugga om någon annans material utan en egen vinkel (för att inte tala om att dölja var sagda material kommer ifrån). Jag har inte tid med dem som inte orkar hålla den nivån, så kanal 5 och jag får klara oss utan varandra ett tag till.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

jävligt fint att du är tillbaka! typ bästa bloggen om tv!

8:57 em  
Blogger Marta Axner said...

För att ytterligare klaga på kanal5.se: det finns inga artikelförfattare angivna på det redaktionella materialet och det är mycket svårt att hitta en ansvarig utgivare eller ens en adress att maila till om innehållet på sidan.

Och nu kan tilläggas att kommentarsfunktionen är borta! de kanske inte vill ha fler påpekanden om felaktigheter? artikeln om greek innehåller f ö fortfarande sakfel, t ex beskriver de att de börjat på ett college med "grekiska anor", antagligen helt ovetande om "the greek system" som väl finns på en rad (de flesta?) amerikanska college...

Jag gillade verkligen ambitionen men de får faktiskt skärpa sig om de vill ha insatta läsare och bli bloggade om.

här är iaf direktlänk till artikeln om nån vill läsa den: http://kanal5.se/web/guest/hem?p_p_action=0&p_p_id=K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_1Mn6&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_1Mn6_struts_action=%2Fk5journal%2Fview&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_1Mn6_articleId=27075&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_1Mn6_groupId=1701&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_1Mn6_version=1.0

10:53 em  
Blogger Teresa said...

Jonas: Nämen! Tack :D
Marta: helt otroligt. Fast jag tyckte att jag såg artikelförfattare när jag jagade länkar till inlägget?

8:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home