måndag, mars 12, 2007

Lyra på väg till en bio nära dig!

Lagom till att jag hunnit fastna i ljuvliga boktrilogin His Dark Materials visar det sig att det är en filmatisering på väg. För den icke insatte handlar det om finfantasy med scince fictioninslag - det hela är liksom mer art deco än alvöron. Huvudpersonen i sagan är Lyra, här i 12-åriga Dakota Blue Richards gestalt, och andra stora roller i filmen spelas av Nicole Kidman (Mrs. Coulter naturligtvis), Daniel Craig (lord Asriel) och Eva Green (Serafina Pekkala). Regisserar gör efter en del om och men Chris Weitz.


Bokens många och fanatiska fans har (inte oväntat) uttryckt viss oro inför filmatiseringen. Böckerna är inget Disneymaterial direkt - de innehåller en hel del grovt våld, inte minst mot barn - och om man satsar på PG 13 lär det bli till att glossa över och släta ut både här och där. En annan sak som det glunkas om i leden är kyrkans roll i berättelsen. I böckerna - som tilldrar sig i en parallellvärd till vår - spelar en synnerligen osympatisk alternativ version av katolska kyrkan en stor roll, och detta har man känt sig tvungen att jobba runt för att inte vara för provokativ. Enligt Weitz ska handlingen vara densamma, men man använder sig av "omskrivningar" vad gäller den människofientliga, inkvisitoriska maktapparat som förföljer huvudpersonerna. Låter lite halvljummet...


Ändå fastnar allt mitt förhandsgnäll i halsen när jag tittar på den smått gåshudsframkallande pressbildserien, som du kan beundra i sin helhet på filmens imdb-sida eller på den här trevliga fansiten tillägnad såväl bok- film- som teaterversionerna av Philip Pullmans alster.

I december 2007 har His Dark Materials: The Golden Compass premiär i USA, Norge, Belgien och diverse andra länder - förhoppningsvis även Sverige.

Etiketter: , , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Johan said...

Jag kommer troligtvis inte att se filmen (säger jag nu, fast jag vet att jag kommer vara för nyfiken för att hålla det) - för mig ser både scenografin och skådespelarna helt fel ut. Och det antireligiösa temat är för mig en stor del av det som gör böckerna intressanta. Det är ju inte bara den "alternativa versionen" av kyrkan som framställs som ond, utan kyrkan i alla de parallella världarna, och även Gud själv. Och ska man då släta ut allt det, och dessutom göra Lyra till en sterotyp "söt flicka" (vilket det ser ut som på bilderna), så bådar det inte gott i mina ögon.

11:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home