måndag, februari 26, 2007

Oscars: eftersnack

Jaha, så var det färdigt. Senare idag torde det dyka upp lite listor, men jag tänkte krafsa ner lite snabbintryck innan jag slocknar...

SKRÄLLARNA
Eller snarare bristen därav. I princip alla favoriter vann, förutom möjligen att många (däribland jag) trodde att Babel skulle falla akademin på läppen för bästa film - i stället slogs dess många lämplighetsfaktorer (pampig, stora skådisar, gråtscener, vagt humanistiskt mischmaschbudskap) ut av Scorseses lång-och-trogen-tjänst-poäng.

FJÄDRARNA
På alla klänningar överallt - jag trodde Ellen Degeneres skulle orsaka en dödsolycka när hon började dra med dammsugaren i närheten av Penelope Cruz. För övrigt var Diane Keaton och Leo DiCaprio (båda fjäderfria) snyggast.

MEXIKANERNA
Plus diverse andra spansktalande nationaliteter - inte bara i nomineringarna utan även när priserna faktiskt skulle hämtas. Akademins ordförande babblade ju i sin 60-sekunders verksamhetsberättelse om att de har nån slags spotlight på mexikansk film i år - Var det för att det gjorts så mycket grym mexikansk film just i år eller nominerades en massa (eller ja, tre) regissörer för att det är årets trend, och kommer i så fall all icke-engelskspråkig film att dissas igen nästa år när det inte känns så hett? Så här i min akuta sömnbrist formas en konspirationsteori i min hjärna om att denna möjliga etnoshoppingtrend har något slags samband med Madonna och paret Pitts adoptionsäventyr... Med andra ord är det snart dags att sova.

SJÄLVGODHETEN
Inget nytt här. Samma trötta bildmontage, samma svulstiga tal om hur de gigantiska kommersiella filmstudiorna på något sätt upprätthåller de mänskliga rättigheterna i världen - Det enda roliga var att Tom Cruise var tvungen att prata om stamcellsforskning.

AL GORE
Förra året var det George Clooney, och i år var det mr Inconvenient som var coola killen alla ville ha en del av. Då gjorde jag nån liknelse med Oscarsgalan som en highschool-film, och jag är inte bättre än att jag återanvänder när tillfälle ges. Prom King är definitivt Al Gore, och balens drottning är...

HELEN MIRREN
Som alla tävlar om att kalla snygg mest - en pågående trend de senaste två månaderna. "Fortfarande" säger man inte högt, utan tänker i stället på hur härligt fördomsfri man är.

VÄRDSKAPET
Ellen gjorde på inget sätt bort sig, det gjorde inte heller TV9s panel med tyckare. Alltid trevligt att se Gunnar "knappt ett halvt smultron" Rehlin i rutan.

Mer Oscarsnack senare, nu är det sova som gäller. Vad tycker ni förresten, vann rätt folk?

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

och visst var diane keaton snyggast och coolast. och jack nicholson, som de alltid är...

jag känner att jag inte har någon riktig åsikt om statyetterna som delades ut, mer än att jag hoppades lite på att meryl streep skulle plocka den, bara för att filmen i sig var så komersiell och inte alls oscarhet.

8:07 fm  
Blogger Martin said...

Jag är nog lite kär i dig... förlåt, det är inte meningen att vara creepy

9:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home