tisdag, januari 23, 2007

Oscarnomineringar

Jaha, så var det dags igen. Egentligen tycker jag bättre om att vara efterklok och göra putslustiga listor om vad folk hade på sig än att prata om Oscarsgalan i förväg. Som filmälskare berörs jag inte speciellt mycket av den, det handlar ju mer om marknadsföring, smokingmode och allmän kändishysteri i så fall - saker som är hemskt roliga, men kanske inte så centrala för själva filmkonsten. Jag kan villigt erkänna att jag väl inte ens sett hälften av filmerna som är nominerade i de tunga kategorierna, men det är det som är det fina med nomineringar: Nu vet jag i någotsånär god tid vilka filmer jag behöver ha sett innan 25:e februari för att med rätt besserwissermin kunna förklara om rätt låt så att säga vann. Här nedan följer i alla fall några av kategorierna med kommentarer:



Bästa film
Babel (Paramount och Paramount Vantage)
The Departed (Warner Bros.)
Letters from Iwo Jima (Warner Bros.)
Little Miss Sunshine (Fox Searchlight)
The Queen (Miramax, Pathé and Granada)

I hate to say it, men Babel ser ju ut att ligga bra till och kan mycket väl bli årets Crash (jag ser särskilt fram emot ett eventuellt handlingssammanfattande dansnummer). Den enda andra jag hunnit se än är Little Miss Sunshine, även om jag redan hade Departed och The Queen på "måste se"-listan - för tidigt för att avgöra med andra ord. Och så måste man tydligen påpeka att Dreamgirls inte fick nån nominering i den här kategorin, det verkar alla amerikaner alldeles uppspelta över i alla fall.



Bästa regi
"Babel" (Paramount och Paramount Vantage) Alejandro González Iñárritu
"The Departed" (Warner Bros.) Martin Scorsese
"Letters from Iwo Jima" (Warner Bros.) Clint Eastwood
"The Queen" (Miramax, Pathé and Granada) Stephen Frears
United 93 (Universal and StudioCanal) Paul Greengrass

Scorsese måste väl vinna nu, oavsett om filmen är nåt att ha? Annars har jag ingen aning.



Bästa manliga huvudroll
Leonardo DiCaprio i Blood Diamond (Warner Bros.)
Ryan Gosling i Half Nelson (THINKFilm)
Peter O'Toole i Venus (Miramax, Filmfour and UK Council)
Will Smith i The Pursuit of Happyness (Sony Pictures Releasing)
Forest Whitaker i The Last King of Scotland (Fox Searchlight)

Det här är ju för pinsamt, jag har inte sett en enda av filmerna! Både Last King of Scotland och Half Nelson är såna jag bittert nog missade på grund av skolgång och andra trivialiteter under Stockholms filmfestival. Om akademin har de vanliga I heart Russel-tröjorna på blir det väl Will Smith - smörbyttan "Pursuit of Happyness" verkar ju följa i de sirapskladdiga fotspåren efter "klassiker" som A Beautiful Mind.



Bästa kvinnliga huvudroll
Penélope Cruz i Volver (Sony Pictures Classics)
Judi Dench i Notes on a Scandal (Fox Searchlight)
Helen Mirren i "The Queen" (Miramax, Pathé and Granada)
Meryl Streep i The Devil Wears Prada (20th Century Fox)
Kate Winslet i Little Children (New Line)

Igen: inte en enda sedd. Jag tror lite på Helen Mirren, The Queen verkar vara lagom glossig och classy för att tilltala de röstande. Eller Meryl Streep om de är på populisthumör.



Bästa manliga biroll
Alan Arkin i "Little Miss Sunshine" (Fox Searchlight)
Jackie Earle Haley i "Little Children" (New Line)
Djimon Hounsou i "Blood Diamond" (Warner Bros.)
Eddie Murphy i "Dreamgirls" (DreamWorks and Paramount)
Mark Wahlberg i "The Departed" (Warner Bros.)

Vore det inte grymt om Eddie Murphy fick en Oscar? Då kan det stå "Academy Award Winner" i alla sunkiga trailers för bodysuitkomedier han nånsin kommer att göra. Eller så kommer det inte alls bli förresten, om han vinner kommer hans karriär magiskt förvandlas till den karriär han borde ha, den där han aldrig trillade utför the slippery slope av "jomenvisst är jag snygg"-komedier som Boomerang, förbi The Nutty Professor ända ner till Pluto Nash. Jag har förresten inte sett Dreamgirls än, men jag har redan bestämt mig för att Eddie är fantastisk i den. Jag vill så gärna att han ska vara det; snälla Eddie, var fantastisk!



Bästa kvinnliga biroll
Adriana Barraza i "Babel" (Paramount and Paramount Vantage)
Cate Blanchett i "Notes on a Scandal" (Fox Searchlight)
Abigail Breslin i "Little Miss Sunshine" (Fox Searchlight)
Jennifer Hudson i "Dreamgirls" (DreamWorks and Paramount)
Rinko Kikuchi i "Babel" (Paramount and Paramount Vantage)

Oooh ooh, Adriana Barraza måste vinna! Jag avskydde i och för sig Babel, men det var inte skådespeleriet det var fel på, och hon var ju fantastisk! Nästan lika fantastisk som jag hoppas att Eddie Murphy är i... jaja, ni fattar.



Bästa manus efter annan förlaga

Borat Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (20th Century Fox) manus av Sacha Baron Cohen & Anthony Hines & Peter Baynham & Dan Mazer, Story av Sacha Baron Cohen & Peter Baynham & Anthony Hines & Todd Phillips

Children of Men (Universal) manus av Alfonso Cuarón & Timothy J. Sexton och David Arata och Mark Fergus & Hawk Ostby
"The Departed" (Warner Bros.) manus av William Monahan
"Little Children" (New Line) manus av Todd Field & Tom Perrotta
"Notes on a Scandal" (Fox Searchlight) manus av Patrick Marber

Satan, det här betyder ju att jag blir tvungen att se Boratfilmen trots allt! Don't get me wrong, jag har inget emot Borat (förutom möjligen hans extrema överexponering), det är bara att jag inte pallar pinsamhetshumor. Det är nätt och jämt jag överlever Fawlty Towers-repriserna, trots att jag kan dem utantill.


Bästa originalmanus
"Babel" (Paramount and Paramount Vantage) av Guillermo Arriaga
"Letters from Iwo Jima" (Warner Bros.) manus Iris Yamashita, story av Iris Yamashita & Paul Haggis
"Little Miss Sunshine" (Fox Searchlight) av Michael Arndt
Pan's Labyrinth (Picturehouse) av Guillermo del Toro
"The Queen" (Miramax, Pathé and Granada) av Peter Morgan

Låt det inte bli Iwo Jima i alla fall, Paul Haggis behöver inte mer hype. Babel vore även misslyckat eftersom den pannakakan till manus knappast borde belönas med något annat än bakläxa. Hmm, lite som Crash förra året då... (vaddå? jag, bitter?) Annars tror jag på Little Miss Sunshine i den här kategorin - man vill liksom ge den nånting, men samtidigt kan inte vem som helst få "bästa film". "Manus" brukar bli ett bra hörn att dumpa hypade indiekomedier i.

Jahapp. Ingen jag egentligen riktigt hejar på förutom i birollskategorierna, det känns ju lite avslaget. Tur att man har någon månad på sig att jobba upp entusiasmen...

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Unknown said...

aa, bra inlägg - spekuleringar och åsikter, I like..

speaking of eddie murphy - jag upptäckte härom veckan att han är frimurare.. det är skitskumt, nog för att han är en oerhört seriös yrkesman och även säkerligen har hög status..

mm, kan bara inte tänka mig eddie murphy på ett frimurarmöte?

10:05 em  
Blogger Teresa said...

Eddie Murphy, international man of mystery... Detta är ju i så fall det slutliga beviset på att frimurarna inte hemligen kontrollerar världen - gjorde de det skulle Eddies karriär sett annorlunda ut.

9:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home