tisdag, januari 09, 2007

Barnkultureliten

I ett utbrott av den klassiska "Köp vad du tycker att folk ska ha, inte vad de önskat sig"-tradition som råder i den Axnerska familjen gav jag pojkvännen Time Bandits (en av min egna gamla favvosar) på DVD i julklapp. Vi såg den härom kvällen och detta kombinerat med att jag i dagarna ska köpa present till en nyfödd bäbis i vänkretsen fick mig att fundera över ett av mina favoritämnen: Vilken barnkultur vill jag föra vidare till mina egna eventuella framtida barn, eller för den delen syskonbarn och andra minderåriga i bekantskapskretsen?

Införstådd med faktumet att de små parvlarna antagligen knappast kommer att vara intresserade av min narcissistiska kulturskolning och att projektet därmed kommer bli en aning svårt att genomföra, har jag gjort följande lista:

För de minsta:

Sjörövarbok/skiva (bilderbok/skiva av Lennart Hellsing)
Upptäcker helt bestört när jag googlar att "Sjörövarskiva", Lennart Hellsings inläsning av sin finurligt rimmade upplistning av diverse råbarkade pirater, inte verkar existera längre. Heter CD-versionen något annat? Om den inte finns utgiven är det ju ett brott mot mänskligheten! Boken finns i alla fall att skaffa - jag får jobba på min högläsningsröst helt enkelt.

Goda' goda' (barnskiva av Jojje Wadenius med texter av Barbro Lindgren)
Innehåller klassiker som Mitt lilla barn (samplad av Ken Ring i låten Eld och djupa vatten), Jag vill ha en hund, en blå och Kråkbegravningen. Köper man guldkornsutgåvan (finns i en fyndlåda nära dig) får man dessutom med temat till Kalles klätterträd. Bonusinfo: Jojje var med i Saturday Night Lives husband under guldåren 75-85.

Doktor Kosmos (Popgrupp som jag räknar med ska ha hunnit göra minst en fantastisk barnskiva innan jag hinner bli mamma)




Den farliga resan (bilderbok av Tove Jansson)
Från bokrecension.se: "Flickan Susanna råkar ut för hemska äventyr tillsammans med Tofslan och Vifslan, Sniff och Hemulen och hans lilla hund. I sista sekund komer Tooticki och räddar dem i sin ballong." Allvarligt talat - vad mer kan man begära av en bok?

Med rötter i medeltiden (LP av Carin Kjellman & Ulf Gruvberg)
Ballader och folkvisor i frejdiga 70-talsarrangemang kompletta med blockflöjt, nyckelharpa och mysgitarr. Barnet kommer förhoppningsvis gilla de äppelkäcka melodierna medan jag får en nostalgitripp till min högstadietid då skivan, lånad av en fellow lajvnörds mamma med proggig skivsamling, gick varm hemma.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Blogger Malin said...

Åh vad fint - jag vill addera mina egna favoriter Lilla syster Kanin av Ulf Nilsson, Inger och Lasse Sandbergs klassiker Rundhunden och den bottenlösa dammen och Lilla Nollan och dom andra, filmen Resan till Melonia, och så klart massa Astrid.

12:30 em  
Blogger Josef said...

Om Sjörövarskiva inte finns på CD kommer jag gråta mig själv till sömns. Alternativt kolla om någon med lite hjärta åtminstone sett till att sätta nån MP3-rip i cirkulation.

5:54 em  
Blogger Malin said...

Oh! läste Ingrid vill bada för Saga igår. Hon satt stilla tyst och fascinerad i hela tre minuter. Vilket jag antar är ett bra betyg. Mathias har provat att läsa Kafka för henne i tron om att hon antagligen skiter hårt i vad vi läser. Men då somnade hon bara = kafka tråkigt?


weird... varför vet datorn vad jag heter? Vad jag vet har jag aldrig varit inloggad eller kommenterat här tidigare.

puss!

9:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home