fredag, mars 09, 2007

Brothers and Sisters

Nu har det gjorts reklam några dagar - i alla fall här i kungliga hufvudstaden - för att Calista Flockhart åter ska synas i rutan (eller åter ska synas på finsändningstid kanske man ska säga, Ally McBeal tycks ju aldrig lämna de olika TV4-kanalerna). Trevligt tycker jag, som med växande entusiasm har följt serien.

Bland producenter, manusförfattare och regissörer finns folk som jobbat med Everwood, West Wing, Thirtysomething och Alias, något som märks inte minst i vilka skådespelare som dyker upp. Förutom Calista Flockhart (som är betydligt mindre tramsig än i Ally McBeal) märks bland andra Patricia Wettig (från både Thirtysomething och Alias), så småningom Rob Lowe i en gästroll som borde få alla West Wing-fans att mysa, och så förstås fantastiska Sally Field (För trivianördar kan påpekas att det inte är hon som syns på fotot ovan, utan Betty Buckley, som blev utbytt efter en aldrig sänd pilot).

Vad är det för en serie då? Oräknat Thirtysomething-kopplingen är associationen dit ändå solklar (jag var dock i tioårsåldern när jag såg serien senast och har eventuellt inte en helt korrekt uppfattning om den). Mysdrama med vuxna huvudpersoner, vuxna problem, en hel del ångest men i slutändan ganska sympatiska människor som det är lätt att bli engagerad i. Personligen är jag nästan mest svag för gaybrorsan Kevins kamp med självhatet, men jag kan i princip garantera att det finns någon storyline som passar alla - med 5 vuxna barn och respektiven, en mamma, en morbror och en överbliven älskarinna finns det gott om intriger att välja på hos familjen Walker (för den som inte orkar engagera sig i ämnen som barnlöshet och karriärångest finns till exempel en snygg lillebror).

Ta en titt 20.00 söndagen 18 mars, då Brothers and Sisters har premiär på kanal fem, så lär du upptäcka om det är något för dig - själv tog det mig några avsnitt för att bestämma mig för att den var grym, men bara ett innan jag måste veta hur det skulle gå i nästa (ett betyg så gott som något). Se trailern redan nu på femmans hemsida.

Etiketter: , , ,