tisdag, september 29, 2009

Nördar i "andra" kroppar


Jag har av olika anledningar börjat göra enorma mängder research på normkritiska geekbloggar den senaste tiden. Det första resultatet blev en lång länklista i ett textdokument, men nu börjar jag inse att det inte kommer hålla. Om jag ska ha en chans att hålla isär allt måste jag dela upp det i mindre bitar, och jag behöver eventuellt ha lite text runtomkring för att komma ihåg sammanhanget. Kommen så långt i tankegången insåg jag att det var en blogg jag menade, så here goes: Roleplaying is so Gays återkomst från dödsriket. Igen.

En sak i taget nu: Definiera "geek". Det jag är intresserad av är att diskutera minoriteters plats i "nördkulturen", ett minst sagt luddigt koncept. I geekdom/nördkultur räknar jag in alla som kallar sig själva geeks eller nerds. Det handlar om folk som programmerar professionellt eller på sin fritid, läser serietidningar eller är gamers (TV-spel, brädspel, bordsrollspel, lajv, you name it). Jag tänker också på dem som räknas in i fandom, till exempel de som håller på med vidding eller fan fiction. Basically alla sorters nördar räknas. När jag pratar om minoriteter refererar jag till den väl etablerade uppfattningen att grundkravet för att kvalificera sig som en "äkta nörd" är att vara en vit heterosexuell man. De nördar som inte uppfyller de egenskaperna behandlas i bästa fall som härliga undantag, i sämsta fall som en hamster som plötsligt börjar prata. Förutom att pratande hamstrar oftast inte utsätts för dödshot.

Det har funnits många infekterade normrelaterade konflikter de senaste åren inom olika geekdoms. Innan den här bloggen urartar till länkdumpar (vilket den kommer att göra) tänkte jag berätta lite om några av dem, eftersom det är ett enkelt och snabbt sätt att sätta sig in i vad det är jag babblar om egentligen. Ledsen förresten för den enorma mängden länkar som kommer att trängas i texterna, men hela tanken är ju att människor som inte är insatta i jargongen ska kunna hänga med. It's the price to pay.

Stay tuned för kortare redovisningar av konflikter om rasism på LiveJournal såväl som kvinnohat i open source-världen - allt pepprat med länkarna som är poängen med hela grejen.

Etiketter: , , ,