tisdag, januari 29, 2008

Oscarsnomineringar 2

Bästa manliga huvudroll

De nominerade: George Clooney i “Michael Clayton”, Daniel Day-Lewis i “There Will Be Blood”, Johnny Depp i “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street”, Tommy Lee Jones i “In the Valley of Elah” och Viggo Mortensen i “Eastern Promises”.

Ska Johnny Depp äntligen vinna en Oscar? Knappast - jag tappade hoppet för gott när han inte ens blev nominerad för Donnie Brasco 1997 och det är väl inte sådär supertroligt att han vinner för en Tim Burtonmusikal. Näej, det blir nån av fingubbarna, antagligen Daniel Day-Lewis eftersom han har historiska kläder och en utpräglad dialekt i sin film. Eller Tommy Lee Jones för att han är Tommy Lee Jones som är med i en Paul Haggisfilm med Iraktema.


Bästa kvinnliga huvudroll

De nominerade: Cate Blanchett i “Elizabeth: The Golden Age”, Julie Christie i “Away from Her” , Marion Cotillard i “La Vie en Rose”, Laura Linney i “The Savages” och Ellen Page i “Juno”.

Julie Christie eller Laura Linney - Eftersom Christie spelar sjuk har hon ett lätt övertag. Marion Cotillard slarvar bort sin historisk person-fördel genom att inte prata engelska och Elizabeth-filmen är för pajig.


Bästa manliga biroll
De nominerade: Casey Affleck i “The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford”, Javier Bardem i “No Country for Old Men”, Philip Seymour Hoffman i “Charlie Wilson’s War”, Hal Holbrook i “Into the Wild” och Tom Wilkinson i “Michael Clayton”.

Casey Affleck. Lite mer ångestladdad, lite mer historisk än Philip Seymour Hoffman och de andra kommer inte ens i närheten av samma hypenivå.


Bästa kvinnliga biroll
De nominerade: Cate Blanchett i “I’m Not There”, Ruby Dee i “American Gangster”, Saoirse Ronan i “Atonement”, Amy Ryan i “Gone Baby Gone” och Tilda Swinton i “Michael Clayton”.

Cate Blanchett spelar Bob Dylan. Det är som om någon tryckt på så många prisvinnarknappar att hela systemet har kortslutit; övriga sökanden göre sig icke besvär.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oscar för manlig huvudroll kommer gå till Daniel Day, det tvekar jag inte på.

Kvinnliga vet jag faktiskt inte men på ett sätt vore det kul om Ellen Page fick, fast det kanske är för tidigt. Och jag vet inte om en Oscar för just rollen i Juno passar.

Vinner inte Casey bästa manliga biroll, då tar jag med 70% säkerhet livet av mig. Allt annat vore ett hån!

Bästa kvinnliga biroll hoppas jag Cate Blanchett får.

Bra blogg för övrigt!

12:35 fm  
Blogger Teresa said...

Tack för det :)

12:18 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har nominerat din blogg till den här fina utmärkelsen ”Este Blog Investe E Acredita Na Proximidade!”. Vet inte vem som startade den men den som gjorde det gjorde något väldigt bra tycker jag. Så ta emot din nominering och låt den gå vidare.
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/jag-har-fatt-en-utmarkelse

1:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home