tisdag, november 21, 2006

Böglobbyn


Jag har sett de två första avsnitten av Böglobbyn och känner mig lite splittrad - men det är inget mot vad programmen i sig är. Ena stunden ett superfint porträtt av en uppgiven subkultursbög som inte gillar schlager, i nästa en fotbollskör som vrålar att SVERKER ÅSTRÖM ÄR HOMOSEXUELL så att han nästan blåser bort av vinddraget.

Böglobbyn har efter vad jag förstått som uttalad målsättning att få machoheteros att titta på tokroliga skojerier, och sedan liksom sudda lite i kanten på deras homofobi samtidigt. Man vill också kritiskt granska gayvärlden och ge en mer nyanserad bild än ett tre minuters inslag från Prideparaden. Är det bara jag, eller är det två ganska svårkombinerade anslag? Jag förstår att man inte vill göra "gaymosaik" där alla sitter och lägger huvudet på sned och tycker lika (och som inga mainstreamtittare följer) men mellanspelen med Sverker Åström kändes mest obehagliga - och inte ur någon homofobisynpunkt, det var mer det typiska "unga ironiska killen och gamla farbrorn som inte förstår skämten"-upplägget som störde mig (Se Fredrik & Filips samlade produktion). Att Åström hoppat av kan jag verkligen förstå - det är mer gåtfullt varför han ställde upp på koncept som "Du och jag står och pratar om att vi står på Bögatan en stund. Fattar du? BÖGatan! Kul va?" från början.

Problemet är kanske att allt som inte är straight är så osynligt i media - Det finns en extremt snäv bild av den homosexuelle (med E för det är tydligen inte en kvinna), vilket gör att förväntningarna på Böglobbyn, med en massa kända journalistnamn anknutna, skruvas upp till max. ÄNTLIGEN ska det bli ett RIKTIGT PROGRAM som skildrar tillvaron för bögar i Sverige. Dessvärre så bidde det en tumme: En halvtimme i veckan med fina små inslag inramade av en pinsamt flåshurtig Olle Palmlöf (som jag, kan tilläggas, brukar gilla stenhårt) har inte en chans att ge ämnet den uppmärksamhet det förtjänar. Det är i sådana här stunder som jag sitter och svär för mig själv att vi behöver MER public Service, inte MINDRE. Hur kan vi bara ha råd med en halvtimme bög-TV i veckan - och ingen annan sorts queerprogram ALLS?

Andra bloggar om: , , , , ,
Intressant?