tisdag, november 14, 2006

Festival-lista: To see

Så var det dags för filmfestival igen. I år har jag planerat hjälpligt, men i ärlighetens namn ska jag mest gå på filmer som råkar passa in i mitt skolschema snarare än att plocka de förväntade russinen ur kakan (även om mina "slumpmässiga" val tenderar gynna USA och Sydostasien). Det känns iofs som ett rätt schysst upplägg - glida runt mellan olika filmer, helt oförberedd på vad det blir är ju inte det sämsta sättet spendera några dagar på, och de mest hypade räknar jag med att jag ändå kommer att lyckas se, festival eller inte. Jag kommer att skriva om filmerna vartefter jag ser dem; här nedan följer en liten sammanställning till att börja med. Tycker du att imdb-informationen är skral finns reklamtexter på filmfestivalens hemsida.

Först filmerna jag definitivt ska se (biljetterna ligger och bränner i jackfickan as we speak):
1. Quinceañera (med den horribla titelöversättningen Oskuld) är den enda av filmerna som jag hade någon som helst förhandsuppfattning om - jag hade redan varit inne på apple.com och dreglat över trailern ett antal gånger när jag fick reda på att den skulle vara med på festivalen.
2. Beyond Beats and Rhymes: A Hip-Hop Head Weighs in on Manhood in Hip-Hop Culture. Lång pratig PK-dokumentär om hiphop? Ja tack!
3. The Sasquatch Dumpling Gang: Lättsam festivalkomedi om geeks och mytologiska monster - låter mkt charmigt, vi får väl se om den är nåt att ha i verkligheten. Wait a minute! Insåg just att Justin Long står högt upp i rollistan. Det artar sig!
4. Wristcutters: A Love Story. Kanske är det Rapport till himlen-associationerna som gör det, men så fort jag hade läst om den här amerikanska "indiefilmen" (Shannyn Sossamon och Patrick Fugit liksom, knappast nollbudget) om vad som händer efter att man begår självmord var jag tvungen att skaffa biljett.
5. A Dirty Carnival beskrivs som en koreansk Heat i den skamlösa festivalreklamen, och jämförs med Goodfellas på imdb. Vem vet? Kan vara nåt.
6. Open Window verkar vara klassisk amerikanskt pratig ångest-indie med Robin Tunney (som du sett på TV om du följer Prison Break, House, Bones eller NÅGON annan serie den här hösten). Ska mest se den för att jag hade en lucka i programmet på två timmar, men jag hoppas på att bli glatt överraskad.
7. The King and the Clown: Koreansk, historisk miljö - varför inte.
8. Off the Black: Vad är väl en filmfestival utan en inkännande film om vänskap över generationsgränserna med over the hill-storskådis och ny up-and-comer, komplett med grovt språk (vilket imdb mycket riktigt varnar för), känslomässiga komplikationer och annat finkulturgodis?
9. Khadak: Övernaturligt om schaman i konflikt med militär övermakt på den mongoliska stäppen. What's not to like?

Sedan kommer vi till "ifall jag orkar/hinner"-listan som jag inte köpt biljett till än:
City of Violence
Luxury Car
Sons
These Girls

Slutligen: Filmerna som jag definitivt ska se, men INTE just nu - jag sparar dem till att titta på tillsammans med mina hederligt arbetande kompisar, som inte har tid med frivoliteter som att springa på festival.
Clerks II
The Fountain
Last King of Scotland
Little Miss Sunshine
Old Joy
The Pervert's guide to Cinema
Science of Sleep
Shortbus
Wall-Mart: The High Cost of Low Price

Andra bloggar om: , ,
Intressant?