fredag, oktober 06, 2006

Heroes: nu börjar det ta sig!


Jag sade ju tidigare att jag inte ville döma Heroes efter bara ett avsnitt, och det var nog rätt. Särskilt mot slutet av andra avsnittet började det titta fram ett och annat som inte känns som en omtuggning av någon annan serie, utan alldeles eget. Jag vill inte spoila om du inte har hunnit titta än, men slutet ändrade i alla fall mina förväntningar på serien fullständigt - jag har gått och funderat på det efteråt och ser fram emot nästa avsnitt mer och mer.

Det hindrar ju förstås inte att jag har lite klag också. För det första: Känns inte cheerleader-Claires pappa som en riktigt dålig cigarettmannen-rip? Särskilt när han får extra repliker att säga högt för sig själv så att ingen ska missa "undertexten" (övertexten?).

För det andra: Kan författarna vara snälla och inta några säsonger Veronica Mars så att de lär sig hur man paketerar romantisk spänning på ett snyggt sätt? Rob Thomas metod - att först i varje säsong grundligt visa varför leadsen absolut INTE kan bli ett par, för att sedan i all tysthet plocka bort hinder efter hinder - tål att studeras grundligt. Observera dock att den knappast funkar om man inte också lär sig bli att lite bättre på att peta in undertext. Den ganska pinsamma scen i senaste Heroes där man faller tillbaka på pajiga trick som att låta karaktärerna ramla på varann (!) för att etablera den (orimligt?) glamorösa forskaren och hans nya granne som ett möjligt par, visar rätt tydligt vilken nivå man befinner sig på för tillfället.

Andra bloggar om: , , , ,
Intressant?

1 Comments:

Blogger Teresa said...

shit vad trevligt, här ignorerar man sin egen blogg i en hel vecka och blir ändå belönad med kommentarer! Fler uppsatser, tack :)

Nu har det väl hunnit komma ett avsnitt till, men jag är mitt i en flytt och hela mitt TV-nedladdningssystem är på the fritz så att säga. Nu när jag börjat ägna Heroes sjukt mycket mer intresse än vad serien kanske förtjänar måste jag ju fortsätta, så det kommer säkert fler inlägg...

Salarymannen är ju väldigt fin, annars gillar jag politikerns lillebror (min inre gilmore girls-fangirl som lever ut?). Kan inte säga nåt om tredje avnsittet som sagt, men det känns som att jag inte sett tillräckligt av konstnären för att ha nån åsikt om honom - fast hans bilder är ju otroligt mycket snyggare än vad jag skulle förvänta mig av en sån här serie, den saken är klar.

1:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home