måndag, oktober 02, 2006

I väntan på Coraline-filmen

Det händer då och då att jag frågar mig: Hur går det med Coraline-filmen egentligen? Till exempel gjorde jag det häromdagen, och gled förbi imdb-sidan där jag hittade den här fina bilden. Den har funnits att hitta sedan i våras, men jag hade i alla fall inte sett den innan, så det finns det säkert fler som inte har gjort.

"Meh! vad är Coraline för film då", frågar sig vän av ordning. Jo: Neil Gaiman är en fantasifull författare som kanske är mest känd för de klassiska och mycket artsy Sandman-seriealbumen. På senare år har han skrivit romaner och barnböcker, varav en av de absolut bästa är Coraline; en extremt suggestiv historia om en elvaårig tjej som fastnar i en läskig spegelvärld befolkad av kopior av hennes föräldrar och grannar. När jag läser sådana här böcker brukar jag bli lite ledsen för att jag inte fick uppleva dem som liten, men jag misstänker att jag hade blivit traumatiserad för livet om jag hade gjort det med den här - trots att Gaiman själv hävdar att det egentligen bara är vuxna som tycker att den är otäck.

Hursomhelst: Just nu håller Henry Selick (som regisserade Nightmare before Christmas) som bäst på att göra en animerad filmversion av boken. Coralines röst görs av Dakota Fanning, den Andra Mamman (personen på affischen som inte är en elvaårig flicka) görs av Teri Hatcher och Jennifer Saunders och Dawn French är också med på ett hörn. Först blev jag lite putt på hela Teri Hatcher-idén (är inte något fan direkt), men när jag tänker rätt på saken får jag ju medge att det verkligen är rätt person på rätt plats (Titta på bilden igen om du inte förstår vad jag menar). Filmen har premiär någon gång 2007, så du har gott om tid att lägga vantarna på boken innan dess. Trevlig läsning!

Här är förresten några länkar jag inte orkade jobba in i brödtexten, men som är väl värda att kolla in:
* Ett gäng italienska designstudenter har gjort en (spoilerfri) trailer för boken.
* Animationsstudion Laika har information om filmen på sin hemsida. Detta är för övrigt ett företag att hålla ögonen på framöver...

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Intressant?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

När jag läser sådana här böcker brukar jag bli lite ledsen för att jag inte fick uppleva dem som liten, men jag misstänker att jag hade blivit traumatiserad för livet om jag hade gjort det med den här - trots att Gaiman själv hävdar att det egentligen bara är vuxna som tycker att den är otäck.

Jag lutar nog åt Gaimans linje. Jag var 27 eller så när jag läste boken första gången och jag gillade den skarpt, men jag hade _älskat_ den om jag läst den när jag var 13.

F ö brukar jag rekommendera alla som gillade Coraline att läsa den story som inspirerade den: den sedelärande lilla 1800-talsberättelsen The New Mother av Lucy Lane Clifford. Den finns online här: http://www.geocities.com/orwellus/newmother.htm

Varning, dock: den är mycket mer creepy än Coraline, om nån frågar mig.

1:54 em  
Blogger Teresa said...

Grymt, jag glömde följa länken när jag fick den förra gången och sen hann den försvinna...

11:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home