onsdag, oktober 04, 2006

Ugly Betty: Oväntat surrealistisk

Jag skulle inte ha laddat hem Ugly Betty själv, men när den låg där, redo att tittas på, kunde jag inte låta bli. Varför Johan hade laddat hem den till att börja med är ju en gåta, men jag är inte den som skådar en given häst i munnen. Ursprungligen är serien en colombiansk telenovela, som Salma Hayek i egenskap av producent har stöpt om i amerikanskt format (hon har även en cameo som skådespelare i en telenovela som står på i bakgrunden ibland, typ som Invitation to love i Twin Peaks).

Ugly Betty handlar hursomhelst om en chikanotjej (America Ferrera från Real Women have Curves) som med vass hjärna, varmt hjärta och absolut noll fashion sense försöker ta sig fram i tidningsvärlden. Genom diverse ödesnycker och internpolitik hamnar hon mitt i smeten, som personlig assistent till Modes (läs: Vouges) pinfärske chefredaktör. Ungefär samma innehåll har jag lyckats få ut av trailern till Djävulen bär Prada (har inte läst boken, är inte en chick lit-person), så det jag förväntade mig var nämnda trailer utdragen till en halvtimme.

Till stor del hade jag rätt, även om det är gjort på ett trevligt sätt och med - vad jag fördomsfullt förmodar - skarpare klassperspektiv. Något jag inte hade väntat mig var dock små Zoolander-ögonblick! Nu ska vi inte överdriva, det är fortfarande en tjejig underdogkomedi typ Bridget Jones till 90%, men korta stunder glider scenerna över i nån slags fashion-variant av Inspector Gadget där herr Mugatu skulle passa in utan problem. jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här, eller om serien i stort - men vi kan väl säga så här: Jag kommer att fortsätta titta, så får framtiden utvisa om det blir ett guilty pleasure eller en officiell älskling.

Andra bloggar om: , , ,
Intressant?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

you look gay to me,well I have seen ugly betty and the spanish because I am latino girl and let me tell ya´that the spanish version is much more fun than the "gringo" american.

9:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home