fredag, oktober 27, 2006

Fight the power, Jennifer!

Som den trägna läsaren märker, har jag inte varit så aktiv på senare tid. Detta beror dels på brist på tillgång på TV-serier (min inspiration; min livsluft) pga flytt, men framför allt: Mitt schema vad gäller skola och fritidsprojekt, som har varit fullkomligt vansinnigt de senaste veckorna, och som kommer att fortsätta vara det fram till Allhelgonahelgen under vilken jag ska åka och leka medeltid med de andra geeksen i Camelot, för att sedan ÄNTLIGEN återgå till det normala med åttatimmarsdagar och minst tre blogginlägg i veckan. Vid den tidpunkten borde jag vara ifatt med TV-serierna också...

Idag har jag ingen direkt livsförändrande analys att komma med, men två roliga småsaker: I jakt på en tidningsartikel som kan belysa postkolonial teori (käck hemläxa från skolan) hittade jag ett inläggDefamer om Angelina Jolies försök att styla om sig till mulatt för filmen A Mighty Heart. Kommentatorerna var sådär nöjda med faktumet att en vit skådespelare som kan få alla roller i hela världen norpar en av få schyssta roller för icke-arier medan andra tyckte på andra sätt osv osv som det brukar vara på Det Värlsdomspännande Nätverket. Det fanns hursom helst en liten sidodiskussion som fick mig att småle: Tydligen var Jennifer Aniston inblandad i projektet på ett tidigt stadium och ville spela rollen som Mariane Pearl. Ok, roligt i sig, men sedan börjar folk diskutera om inte hon egentligen skulle vara ett bättre val än Angelina eftersom hon etniskt sett är grek - något som i ett antal sammanhang inte direkt räknas som "vit". Någon annan påpekade syrligt att Jennifer har blonderat håret och opererat näsan för att se mer WASPig ut osv.
Alltså det här är kanske inte så politisk korrekt, men jag tycker det är sjukt roligt att någon kan tänka sig Jennifer Aniston som minoritetsskådespelaren som säljer ut och viker sig för the white mans skönhetsideal - antagligen för att hon i mina ögon är den kanske vitaste personen på planeten...

En annan sak som får mig att flina är den här reklamaffishen för Grey's Anatomy (här i versionen som kan hittas på kanal 5s hemsida). Cheesy, tänkte jag först ointresserat när jag passerade den på väg till tåget, men sedan tittade jag en gång till och höll på att brista ut i skratt. Är det en bershon-min jag anar? Eller jag vet inte vad det är, men killen ser ju helt galen ut! Vem vid sina sinnens fulla bruk kan ha valt ut den här bilden? Den ledsna sucken han är mitt i, blicken som säger, jag vet inte vad... "Snälla, ta mig härifrån?", "Jag skulle inte ha gått till jobbet med feber?" Den gör mig lite glad varje gång jag ser den i alla fall.

Andra bloggar om: , , , , ,
Intressant?

3 Comments:

Blogger ania said...

ÅH men derek ÄR ju sådan. i serien. tittar du inte på den? han går ständigt runt med den där looken och verkar alltid melankolisk och rödsprängt tårfylld i ögonen. ingen livslust.com. ;D

12:12 em  
Blogger Teresa said...

Ania: hihi, jag har väl sett enstaka avsnitt, men inte brukar han se fullt så där... febrig ut? Den lilla versionen gör f ö inte bildens weirdfaktor rättvisa - kolla affischtavlan på T-centralens nedervånging (bredvid pressbyrån) för dess fulla effekt :)

6:55 em  
Blogger ania said...

haha, mer eller mindre!
jag har sett den, jag blev mest lite kåt i brallan. men du och jag har ju inte riktigt samma smak vad gäller män, det har vi konstaterat förut. ;D

4:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home