fredag, augusti 18, 2006

Sluta fejka i fejkbloggarna!

Det är ju inget nytt att TV-serier och filmer använder låtsasbloggar i sin marknadsföring. Man låter en av huvudpersonerna ha sin lilla internetdagbok, och förhoppningsvis charmas publiken och blir ett snäpp mer engagerade i karaktärerna. Jag tycker det här är ett fullkomligt ljuvligt koncept, men måste erkänna att jag hittills är lite besviken på resultaten - man har nämligen inte direkt gjort det bästa av mediet. Ett grundläggande problem för en film är förstås att den relativt korta tidsperioden man lägger på promotion inte går så bra ihop med bloggandets natur. TV-serier har ju en naturlig fördel där, och det hela går ju hand i hand med den uppenbara avsikten att dra in tittarna som aktiva webanvändare, så då är väl allt gott och väl? Kruxet med att ha en blogg är dock som bekant att den ska ha nåt form av innehåll, och det är här TV-serierna inte direkt levererat. Om jag ska läsa en fiktionell blogg, vill jag att den ska vara som en... ja, blogg. Jag vill INTE läsa reklam för nästa avsnitt, jag vill faktiskt inte att TV-serien ska bli omlåtsad över huvud taget. För att förklara lite bättre har jag här några exempel på fejkbloggar, ett uselt och två halvbra.


Skräckexempel: Veronica Mars
En grym serie med många blinkningar åt oss som inte bara casualtittar på TV-serier utan ger dem den uppmärksamhet de (förhoppningsvis) förtjänar. Så glad jag blev när jag fick höra att Veronica Mars har en egen blogg! Men man ska förstås inte ropa hej... Bloggen (som jag pinsamt nog inte lyckas hitta nu, vet nån var den finns så skriv en länk i kommentarerna) är en samling kortfattade och menlösa inlägg som sammanfattar varje avsnitt helt utan personlig flair. Först blev jag irriterad för att det inte var något mervärde utöver informationen jag redan fått på TV (jag ville ju veta vad Veronica såg för film igår, eller vad hon svarar på nån lame bloggenkät). Sedan tänkte jag lite till och blev riktigt uppretad. Veronica Mars av alla (fiktionella) människor skulle ju aldrig ha en blogg där hon skriver ut hela sitt namn så vem som helst som kan googla kan ta reda på hur hon ser ut, för att inte tala om att lista upp alla sina mörkaste hemligheter! Det är verkligen den typen av inlägg också: "Nu vet jag att den och den i hemlighet har gjort det och det, men vad har Logan med alltihop att göra?" typ. Vet hut, vem det nu är som ligger bakom! Lite respekt för karaktärerna, tack!


Halvbra 1: Tommy Corn (I heart Huckabees)
Tommy är alltså brandmannen från filmen I heart Huckabees, och hans blogg är en ren fröjd. När jag hittade den var den inaktiv sedan länge, så jag förmodar att den bara var igång ett kort tag medan filmen lanserades (om det nu är filmbolaget som ligger bakom). De fantastiska inläggen är smått osammanhängande och handlar mest om bensin, och till skillnad från VM-bloggen som luktar pressrelease lång väg, lyser verkligen Tommys personlighet igenom. Förvisso har de plockat en hel del direkt från hans repliker i filmen, men Tommy är ju som bekant inte en kille som tvekar att upprepa sig. Plus i kanten också för att det är en riktig blogg med ifylld användarprofil och hela baletten. Så ska låtsasbloggar vara! MEN. 7 inlägg och inget mer? Really? Jag förmodar att syftet var att dra igång lite buzz när filmen var ny bland internetcrowden (finns det en sån?), men nu i efterhand känns den så sorgligt ofullständig.


Halvbra 2: Gus blog (Psych)
Den här lilla guldklimpen hittade jag idag, och är förstås skälet till hela inlägget. Först en kort presentation av serien för läsare som inte tvångsmässigt laddar hem allt: Psych är en lättsam deckarserie om Shawn, en förvuxen slyngel till poliskonsult som fejkar övernaturlig förmåga men i själva verket är hyperskickligt Sherlock Holmes-underbarn pga uppväxt med penalistisk polispappa. För en vettigare beskrivning, läs den fina artikelnWeird Science. Gus (spelad av fantastiska Dulé Hill, mest känd som Charlie Young i West Wing) är Shawns bästis och motvilliga sidekick, och det är alltså hans blogg vi kan läsa på Psychs officiella hemsida. Anledningarna att jag bara ger den "halvbra" i betyg är två: Dels förtar faktumet att den ligger på en glossig officiell hemsida rätt mycket av effekten, och dels är den iaf i början lite väl medveten om TV-serien. Första inlägget börjar: "Look, anyone interested in what it's like to be Shawn Spencer's best friend should know by now that our history is really pretty unremarkable." Det där är inte ett blogginlägg, det är ett tal på Shawns bröllop. Ett ganska roligt tal, men ändå - knappast något man skriver i sin blogg.
I de senaste inläggen har Gus tack och lov börjat blomma upp som skribent: I "Nothing beats Rock" utvecklar han till exempel sina teorier om sten-sax-påse-teknik. Shawn nämns ett antal gånger, men bara på ett naturligt, icke-pressreleaseartat sätt (om man räknar bort inledningen, den är rätt cheesig). Det är mycket möjligt att det hela refererar till ett avsnitt jag inte hunnit se än, men det är helt okej. Man får hemskt gärna refera till TV-serien i bloggen, men GÖR DET SNYGGT FÖR GUDS SKULL. Om man nu bara vågar ge karaktären Gus plats att riktigt bre ut sig utan att ständigt prata om sina "tokiga äventyr med Shawn", kan det här blir grymt. Tips till TV-bolaget: Om man är på er officiella Psych-sida, med omkringfarande flashbanners för nästa avsnitt, stor logga och foto på casten behöver man inte berätta en gång till att det handlar om en TV-serie.

Hela poängen med att ha en fiktionell blogg måste ju vara att nå den typ av konsumenter som går igång på sånt. Att skapa en låtsasblogg och sen fylla den med menlös reklam är som att ha en ölreklam med heta brudar klädda i heltäckande fleeceoveraller. Hur tänker man? Jag fattar ju att en filmdistributör inte har råd att anställa en copywriter att skriva ett blogginlägg om dagen i två år för en film som går på bio i tre månader bara för att få nördcred, men man måste ju hitta en balans. Om man som i Veronica Mars-fallet vill ha en översiktlig lista på ledtrådar - gör en "Veronicas anteckningsbok"-site eller vad som helst! Vill man vinna bloggläsarnas hjärtan kommer man faktiskt inte undan billigare än med att skriva en riktig blogg.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
Intressant?

3 Comments:

Blogger Jocke said...

http://www.cbs.com/primetime/how_i_met_your_mother/barneys_blog/

Då Barney är en av mina favoritkaraktärer på tv just nu måste jag ju nämna hans blogg iofs inte direkt uppdaterad under tiden som serien låg ner man får hoppas den kommer igång igen.

2:20 em  
Blogger Jocke said...

ehm blev visst fel med länken...

http://tinyurl.com/8ogwe

2:25 em  
Blogger Teresa said...

Thats what Im talking bout! mer såna bloggtips :D

7:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home