söndag, augusti 06, 2006

Öppet brev till Justin Timberlake

Hej Justin!
Vi går ju way back du och jag, ända sedan jag försökte övertyga min tämligen skeptiska omgivning om att Celebrity är en grym förfestskiva (Jag tackar speciellt för de fantastiska försöken till UK-garage). Särskilt efter att du klippt av får-afron verkade nSync vara på väg från hemgjord pojkbandskola till superslick popkaviar. Jag belägrade min lokala skivbutik i väntan på din solodebut, och blev jag besviken? Icke. Till Justified dansade jag bort mina bekymmer framför spegeln under en i övrigt dyster höst, trots andras sura kommentarer av typen: "Köp en riktig Stevie Wonder-skiva istället" eller "Nu har jag förlorat all respekt för dig." Jag var beredd att försvara dig inför mina snobbiga kompisar intill döden, för du gjorde den bästa skamlöst populistiska r n'b-popen i världen. Observera: gjorde.

Jag har inte lyssnat på hela din nya skiva än (till skillnad från hösten 2002 har jag ett sånt där besvärligt liv som hindrar mig att riktigt ge mina vänner i MTV-landet den uppmärksamhet de förtjänar), men jag är orolig, mycket orolig. Sexy back är inte sjunga-med-vänlig som Señorita. Den är inte Michael Jackson-groovig som Rock your body. Den är inte allmänt genial som Like I love you. Den är mest som om Timbaland hade lite slask kvar efter Nelly Furtados skiva och frågade dig om du ville ha nåt innan han gav bort allt till Myrorna. Vad hände? Och videon? Har man gjort Cry me a river så förpliktar det, min bäste herre. Man kommer inte undan med en parfymreklam, även om man har en stilig kostym och har haft vett att sluta ha den där gräsliga hatten på sig.

Jag tycker inte om att vara så hård mot dig, men vänner låter inte vänner ge ut mesiga andraskivor utan att säga ifrån. Nu är det ju inte försent, du kan fortfarande vända den här utvecklingen. Skivan släpps ju inte förrän 12 september, så du har några veckor på dig att styra upp saker och ting. Ta ett snack med Timbaland till och börja med: Sitter han i själva verket och tjuvhåller på de bra låtarna? Titeln är lite larvig, men samtidigt Prince-esque (lovande!) och kläderna verkar du ju ha koll på, så i övrigt verkar vi ha saker och ting under kontroll.

Med vänlig hälsning
Din vän
/Teresa

Andra bloggar om: , , , ,
Intressant?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

I accept:
http://www.johannesaxner.com/blog/34

9:36 em  
Blogger Malin said...

Haha :)

10:49 em  
Blogger Marta Axner said...

nu är dina länkar borta igen. eller är det fel hos mig? genialt om justin iaf. word!

11:58 em  
Blogger Teresa said...

ehm, ärligt talat tog jag en paus mitt i länkfixandet för att äta middag & titta på film... Nu är de finare :)

12:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home