torsdag, augusti 17, 2006

CSN: handikappade göre sig icke besvär

Häromdagen fick jag en massa post: ett antagningsbesked till kursen jag sökt (hurra!), ansökningspapper till CSN samt ett separat kuvert med reklam för CSNs e-tjänster, som innebär att man bl a kan söka studiemedel direkt över deras sida ifall man har e-legitimation. Skitbra tänkte jag, som i vanliga fall skjuter upp att skicka in pappren in i det sista och får gå och svälta de första veckorna på terminen. Vad BRA CSN är som fixar sånt här. Så MODERNT!

Min entusiasm bleknade något när jag skulle använda den fantastiska tjänsten. Blanketten som i pappersform tar max fem minuter att fylla i blev ett extremt långsamt och buggigt onlineformulär. Efter varje fråga fick jag trycka på en "nästa"-knapp som efter i genomsnitt fyra försök spottade fram ett fönster som ville ha mitt lösenord igen - det hela tog säkert tjugo minuter. Till slut kom jag så fram till en sida som uppmanade mig att läsa igenom mina uppgifter och e-underteckna, för att sedan trycka på ok-knappen för att slutföra. Fanns någon ok-knapp? Icke.
I vad jag villigt erkänner inte helt genomtänkt frustration gick jag igenom hela processen en gång till med exakt samma resultat innan jag drämde näven i bordet och gick och tittade på TV i stället. När jag några timmar senare beskrev prövningen för pojkvännen (som pysslar med webbutveckling) bad han att få titta på hemsidan. Han konstaterade raskt att det bara är att använda Explorer (i stället för Firefox som jag gjort) så skulle det funka. Sedan körde han hemsidans kod i en sådan där käck valideringskoll som finns på det globala nätverket. Skärmen blommade upp i tjusigt rött, eftersom hela sidan såg ut som ett enda stort felmeddelande.

Jag ska inte försöka gå in på tekniska detaljer (jag har nog beskrivit dem tillräckligt fel redan), men summan av kardemumman är att tjänsten som CSN anser är tillräckligt färdig för att lanseras över hela landet är helt oanvändbar, inte bara för människor som inte är microsoftkunder, utan för alla med särskilda behov. Är du synskadad och vill använda CSNs e-tjänster? Sorry, de är inte tillräckligt intresserade av dig för att ha orkat göra en riktig sida. Istället är det ett pinsamt fuskbygge som vilken webbutvecklare som helst med lite värdighet i kroppen skulle skämmas för att sätta sitt namn på.

Detta är inte Berras Bilverkstads hemsida. Det är (hoppas jag verkligen) inte någons "brorson som är bra på datorer" som ligger bakom. Har CSN inte några riktlinjer för vilka krav de ska uppfylla? Vad är det för webbyrå de har anlitat egentligen? Jag känner mig som Toby i West Wing: "I'm in disbelief."

Andra bloggar om: , , , , ,
Intressant?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är väl välkänt att CSN har jättebra servie för alla som 1) Söker i tid, 2) Accepterar i tid, 3) Inte gör några byten eller ändringar, 4) Klarar alla tentor direkt, 5) Betalar kåravgift i tid osv. Alla andra göre sig icke besvär...

(Hoppas att allt är bra annars, du får boka in en semester till Gambia med bror så vi kan ses! Ska följa din blogg regelbundet nu.)

9:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home