måndag, augusti 28, 2006

MTV-paren krossar mina doku-illusioner

De senaste veckorna har jag fått reda på att både Carmen Electra/John Navarro-konstellationen samt Shanna Moekler/Travis Barker is no more, vilket gör att MTVs romantiska realcoms börjar se sorgligare och sorgligare ut. Den första som slog ordentligt var ju Newlyweds, där tittarna fick följa Jessica Simpson och maken Nick Lachey under deras första äktenskapliga år. Om man någon gång har tittat på programmet - som mest går ut på att Jessica springer runt och är hispig/inte vill städa/tror att tonfisk är en kyckligsort medan Nick ser ut att tycka att hon är otroligt pinsam - var det väl ingen chock att det inte höll i längden. Men Meet the Barkers? Det blev jag faktiskt lite ledsen när jag hörde. Till skillnad från Newlyweds-paret verkade Barkers ha det genuint trevligt tillsammans. De hade hyfsat samma intressen, samma värderingar, och de hjälptes åt att uppfostra sina barn på bästa sätt. Efter Newlyweds orgie i dysfunktion var liksom Meet the Barkers en sån skön lättnad.

En ytterligare faktor som förvirrar är förstås tidsperspektivet. När jag läser att Shanna & Travis har skrivit superbittra inlägg om varann på sina myspace-sidor, har jag ju JUST SETT när de åker på kärlekssemester på Hawaii! De är ju så lyckliga! MTVs vana att reprisera sina program tills det blöder ur tittarnas ögon får en smått oväntad och surrealistisk effekt. Hur länge hann till exempel Nick och Jessica vara gifta? De var ju grundligt inkörda i vårt kollektiva medvetande, serien hade hunnit gå hur länge som helst (jag hade i alla fall sett alla avsnitt minst en gång, och det utan att alls vara speciellt intresserad). Ändå känns det som att de JUST gift sig - de heter ju till och med Newlyweds för guds skull! Jag vet ju på ett intellektuellt plan att jag på inget sätt lärt känna de här människorna (utom möjligen Nick Lacheys desperation över sin dalande karriär, den verkar fortfarande plågsamt äkta), men det hindrar inte att det KÄNNS som att TV-varianterna av Nick och Jessica, Shanna och Travis är riktiga människor. Kanske inte människor som jag direkt tycker om, men ändå. Jag var med när Travis tog med sin son till doktorn och när Nick fyllde 30, när Shanna var så arg på sin bröllopsplanerare och när Jessica mådde illa och hennes mamma trodde att hon var gravid. Och varje gång jag ser ett avsnitt sker de där sakerna på nåt sätt JUST NU. I alla fall i en del av min hjärna - samma del som fick mig att dra en liten sorgsen suck när jag hörde talas om Travis och Shannas breakup.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,
Intressant?

2 Comments:

Blogger ania said...

hehe var det bara jag som älskade jessica men hatade nick? (och fan vad störande det är att han snott hela justins "cry me a river-upplägg" i sin video!!)

11:29 em  
Blogger Teresa said...

Jag sympatiserade automatiskt med henne eftersom det kände som att hela seriens upplägg var: "Nu skrattar vi åt den dumma blondinen" - sånt gör mig tonårsanti och indignerad ;)

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home