tisdag, februari 27, 2007

Oscarslistan 2007

Årets...

...Pinsammaste röda-mattan-ögonblick
Fotograferna försöker få en vettig bild av Penelope Cruz outfit men lyckas inte eftersom Sally Kirkland i sin märkliga coat of many colors hela tiden sticker in huvudet i bilden samtidigt som hon babblar osammanhängande.

...Oändliga dansnummer
Oändliga montage, som dessutom inte ens är gjorda av den kompetenta yrkeskår som borde få lite schyssta extraknäck runt awards season (redigerare) utan av storregissörer. Varför behöver vi ett montage om Amerika på film, och varför behöver Michael Mann sätta ihop det?

...Jack Nicholson
Jack Nicholson. Hade i år inte heller George Clooney som kunde dela plikten "ständig cutaway-person".

...Inte så hemliga publikförhoppning
Att det skulle bryta ut slagsmål under Dreamgirls-potpurrit, eller att Beyonce åtminstone skulle rusa upp på scenen och hugga Oscarsstatyetten innan Jennifer Hudson hunnit resa sig ur stolen, för att sedan besinna sig och hålla ett tal om Jesus.

...Ögonbrynsrynkande ögonblick
Stunden när Ennio Morricone började hålla tal på italienska, innan det stod helt klart om någon skulle översätta. För säkerhets skull rynkade de flesta i publiken förvirrat pannan även efter att Clintan ryckt in.

...Skummaste religionstillhörighet
Forest Whitaker som i sitt tal både lyckades pressa in referenser till förfädersdyrkan och reinkarnation (med minnen från tidigare liv) och göra det klassiska Gudtacket.

...Familjen Witherspoon/Phillipe
Familjen Smith, som upprepade gånger i förprogrammet, och med eftertryck, kallades "Hollywoods första familj" av nöjesreportrarna som om Reese och Ryan aldrig funnits. I rättvisans namn kanske Smitharna hade klått dem även utan skilsmässa eftersom de numera har en adorable child actor(tm) i leden.

...Mest väntade pristagare
Helen Mirren. För en gångs skull behövde de andra nominerade inte låtsas se ödmjuka ut när de räknades upp, de visste lika bra som vi andra att de bara var utfyllnad.

...Bästa tal
Ari Sandel för bästa kortfilm. Välskrivet, vällevererat och färdigt innan musiken startade.

...Ångesttal
Alla de i små kategorier med många delande pristagare, där den första som lyckades hugga miken pratade länge, länge medan de andra panikslaget greppade sina tacklappar som alla visste att de inte skulle få läsa ifrån.

...Rasism
Hollywoods självgoda välvilja. Titta vad många svarta skådespelare vi nominerat! är vi inte snälla! Newsflash: Rasismen i nöjesbranschen är inte en abstrakt fiende typ påssjukan som gradvis besegras genom medicinska framsteg - Människor som sitter i rummet har motarbetat andra människor som sitter i rummet eftersom det tjänar deras intressen. Detsamma gäller för alla andra grupper vars representanter pinsamt pekades ut som "diverse" medan det kollektiva vita hetero-"vi"et satt och myste över hur goda de är som bjuder in dem.

Etiketter: ,

måndag, februari 26, 2007

Vinnare: del Toro

I natt påstod de svenska kommentatorerna att ingen film gjorde storslam och att statyetterna var ganska jämnt fördelade - ingen totalvinnare kunde skönjas. Are you kidding me? Den spanktalande filmvärlden i allmänhet och Pan's Labyrinth i synnerhet gjorde ett segertåg utan like om man räknar med förutsättningarna. Jag kanske skulle påminna om hur det såg ut igår:

Babel: "viktig" storfilm med krångligt manus och klockrena (och kända!) skådespelarinsatser. 7 nomineringar (varav 5 "stora").
The Queen: Tjusig nutidskostymfilm, dock brittisk. 6 (4)
Departed: Minor Scorsese. 5 (4)

Samtliga engelskspråkiga, med minst en väletablerad kändis i rollistan. Mot detta ställs då

Pan's Labyrinth: europeisk finfantasy med okända skådisar och tjusig art direction och foto, som i de flesta kategorier den är nominerad i tävlar mot storfilmerna som alla sett, men inte kan rösta på i de tunga kategorierna eftersom de inte är tillräckligt creddiga (se Caribbean, Pirates of). 6 (1)

Det gick ju som väntat i storkategorierna, men hade ni ärligt talat trott att Guillermo del Toro skulle kunna räcka långnäsa åt González Iñárritu på efterfesten? Babel har ju Oscarporr skrivet över hela den, från det halvpretto temat till Brad Pitts makeover till finskådis. Ha! är allt jag har att säga. Inte för att Pan's Labyrinth är så otroligt mästerlig - personligen tycker jag att slutet fuskades bort och att det var för lite smyga i skogen med motståndsmännen (just vad gäller dem är jag iofs partisk) - men hellre den än Babel vilken dag som helst. Även om Babel har en mexikansk regissör är den så "finhollywood" som det blev på årets gala, och det är tämligen anmärkningsvärt att den inte bara blir utskåpad i allmänhet, utan dessutom grundligt klådd av kusinen från landet.

Pan's labyrinth 3
Babel 1

Det kallar jag storslam.

Etiketter: ,

Oscars: eftersnack

Jaha, så var det färdigt. Senare idag torde det dyka upp lite listor, men jag tänkte krafsa ner lite snabbintryck innan jag slocknar...

SKRÄLLARNA
Eller snarare bristen därav. I princip alla favoriter vann, förutom möjligen att många (däribland jag) trodde att Babel skulle falla akademin på läppen för bästa film - i stället slogs dess många lämplighetsfaktorer (pampig, stora skådisar, gråtscener, vagt humanistiskt mischmaschbudskap) ut av Scorseses lång-och-trogen-tjänst-poäng.

FJÄDRARNA
På alla klänningar överallt - jag trodde Ellen Degeneres skulle orsaka en dödsolycka när hon började dra med dammsugaren i närheten av Penelope Cruz. För övrigt var Diane Keaton och Leo DiCaprio (båda fjäderfria) snyggast.

MEXIKANERNA
Plus diverse andra spansktalande nationaliteter - inte bara i nomineringarna utan även när priserna faktiskt skulle hämtas. Akademins ordförande babblade ju i sin 60-sekunders verksamhetsberättelse om att de har nån slags spotlight på mexikansk film i år - Var det för att det gjorts så mycket grym mexikansk film just i år eller nominerades en massa (eller ja, tre) regissörer för att det är årets trend, och kommer i så fall all icke-engelskspråkig film att dissas igen nästa år när det inte känns så hett? Så här i min akuta sömnbrist formas en konspirationsteori i min hjärna om att denna möjliga etnoshoppingtrend har något slags samband med Madonna och paret Pitts adoptionsäventyr... Med andra ord är det snart dags att sova.

SJÄLVGODHETEN
Inget nytt här. Samma trötta bildmontage, samma svulstiga tal om hur de gigantiska kommersiella filmstudiorna på något sätt upprätthåller de mänskliga rättigheterna i världen - Det enda roliga var att Tom Cruise var tvungen att prata om stamcellsforskning.

AL GORE
Förra året var det George Clooney, och i år var det mr Inconvenient som var coola killen alla ville ha en del av. Då gjorde jag nån liknelse med Oscarsgalan som en highschool-film, och jag är inte bättre än att jag återanvänder när tillfälle ges. Prom King är definitivt Al Gore, och balens drottning är...

HELEN MIRREN
Som alla tävlar om att kalla snygg mest - en pågående trend de senaste två månaderna. "Fortfarande" säger man inte högt, utan tänker i stället på hur härligt fördomsfri man är.

VÄRDSKAPET
Ellen gjorde på inget sätt bort sig, det gjorde inte heller TV9s panel med tyckare. Alltid trevligt att se Gunnar "knappt ett halvt smultron" Rehlin i rutan.

Mer Oscarsnack senare, nu är det sova som gäller. Vad tycker ni förresten, vann rätt folk?

Etiketter: , , ,

torsdag, februari 08, 2007

Dejta John Waters!

"I'm John Waters and I'm lookin' for a date – with you. Come on over, let's listen to some tunes. Wow, you look great! Come on in. Would you like a drink? Have a seat on my sofa and let me play for you the first record I ever shoplifted."

Detta är bara början på den fantastiska liner notes-texten till A date with John Waters, publicerad i sin helhet här. Waters, denna egensinniga gigant bland filmskapare och allkonstnärer, har alltså lagom till alla hjärtans dag satt ihop en blandskiva där han samlat mer eller mindre bisarr popmusik från 50-talet och framåt (en del insjungen av Waters-kändisar som Mink Stole) som ska bringa den rätta stämningen till den typ av lurid encounters som man får föreställa sig att låtar som I'd Love To Take Orders From You eller Johnny Are You Queer? ska inspirera till.

Om du just nu sitter och jagar i minnet efter vem farbrorn är kommer en liten recap: Har regisserat filmer som Hairspray, Polyester, Serial Mom etc; Gästspelade i Simpsons som den kitschsamlande antikhandlaren som injagade bögskräck i Homer; Dök upp i My Name is Earl häromveckan som egensinnig begravningsentrepenör. Ringer något av detta en klocka? Om inte så har du chansen att upptäcka ett honest-to-god geni - mitt tips är att börja med Johnny Depp-ledda rockabilly-orgien Cry-Baby, som jag ju orerat om förut. Missa inte heller julskivan A John Waters Christmas!

Länken till webmagasinet nerves mycket läsvärda frågestund med Waters, som ledde vidare till reklamsidan jag länkat till ovan, snubblade jag över på Defamer.

Etiketter: , , , , ,

onsdag, februari 07, 2007

Studio 60 ger romantisk övermättnad


Det var länge sedan jag hade utsatts för en riktigt rejäl spoiler, den senaste var nog Sjätte Sinnet (vilket jag förlåtit eftersom det var ett ärligt misstag och jag såg den ungefär ett år efter resten av Sverige). Dock kan man alltid räkna med mödrars omsorg: "Har du följt senaste säsongen av West Wing? Jaså inte?" frågade min mamma när jag var hemma och hälsade på härom veckan. Och sedan, innan någon lyckades kasta sig fram och munkavla henne: "Santos blev president och Josh och Donna är ihop".

Den här lilla konversationen dök upp i mitt huvud igen efter förra avsnittet av Studio 60. Jag vet att det är ganska obvious och tråkigt att göra jämförelser mellan de båda serierna, men det är svårt att låta bli i sådana här lägen. West Wing bjöd i och med Josh och Donna på den oändligaste "will they or won't they"-plotten i mannaminne. Ibland var den front and center, men oftast gick den på långkok i bakgrunden medan de ägnade sig åt andra romanser (hade inte förresten alltid Josh mycket roligare människor att vara kär i?) och kanske, någon enstaka gång per säsong, verkade det som att det skulle bli något av den. Fast man visste ju att det inte skulle det, och det var liksom lika bra på något sätt - mystiken fanns kvar så att säga.

Studio 60 får mig i jämförelse att känna mig som ett barn med uppätet påskägg: överstimulerad och lätt illamående. Första halvan av säsong ett präglades av Matt och Harriet; ett expar som beter sig oerhört tröttsamt. Det är roligt med en i övrigt briljant person som i någon aspekt av sitt liv saknar all besinning och sinne för proportioner. Det är inte lika roligt när denna enda aspekt tar upp en majoritet av snart sagt varje avsnitt och eländet aldrig tar slut. I går när jag tittade på veckans avsnitt fick jag uppbåda all självbehärskning för att inte vråla "MEN JAG BRYR MIG INTE!" varje gång Matt drog igång en ny självömkande monolog. Förstå mig rätt, jag är helt för självömkande huvudpersoner (denna gyllene stapelvara i Sorkins komik) men man får faktiskt lov att ha någon slags balans.

Vilket för oss till Danny och Jordan. Om Matt/Harriet-historien är överdrivet utdragen, känns den här historien tvärtom märkligt ihoptryckt. Vad sägs om ifall Danny hade lovat att sluta be bekanta skicka rekommendationsfax, Jordan hade sagt tack för det och vi resten av säsongen fått titta på hur hon sparkar sig själv i bitter ånger? Lite ekonomi och långsiktighet i känslostormarna liksom?

Jag skulle tappa tålamodet totalt med Studio 60 om det inte fanns ett gäng ljuspunkter: Sidoplots som den om underbare orm-wranglern och hans medhavda näringskedja (eller vad som helst som Cal är inblandad i för den delen), Tom - som i all stillhet haft en chans att utveckla en personlighet medan hans chefer mest sprungit runt och gormat (hans romans med lika trivsamma Lucy verkar även till skillnad från Mattharrietzilla undvika att svälla över alla breddar likt en överjäst deg. Hittills.) och så Jack Rudolph som bara blir bättre och bättre.

Etiketter: , , , , ,